Hembrev vecka 10

Veckan är till ända och den har varit SÅ bra! Det märks att eleverna har fått vila lite under lovet då de varit mycket fokuserade på att få mycket arbete gjort under lektionerna.

Vi har startat upp arbetet med klockan i matematik. Denna vecka har vi fokuserat på klockslagen över heltimme och nästa vecka kommer vi att träna på klockslagen före heltimme. Träna gärna hemma också! På till exempel elevspel.se finns många bra övningar.

I svenskan har vi tränat mycket på egen högläsning inför klassen. Här måste man träna på att visa mod att våga testa likväl som man tränar på att visa respekt inför andras läsning. Det har gått jättebra. Vi har lånat en hel klassuppsättning av boken ”Gropen” från kommunenes cirkulationsbibliotek så alla har sitt eget exemplar av boken. Därmed är det lätt att hänga med i texten och titta på bilderna. Vi diskuterar självklart också det vi läst. Eleverna verkar tycka att det är ett kul sätt att arbete med lästräning och litteratur.

Jag har informerat eleverna att jag inte lyssnar på läsläxan under en period då jag istället lyssnar när de läser texter från Skolverkets bedömningsstöd. Jag ger dock läxa som vanligt och tittar på det eleverna skrivit som svar på frågorna. Så fortsätt det fina arbetet med läxan.

Kika gärna in på vår instagram där det finns en bild från det fantastiska besöket av Romeo & Julia-kören som var här i onsdags. Det var en spännande upplevelse att lyssna på och arbeta med professionella sångare som annars uppträder på Dramaten, må jag säga. Eleverna uppskattade besöket och visade på stort intresse.

På måndag är det äntligen dags att visa upp vår dans som vi tränat med Joanna. Detta sker på Kulturum och publiken är andra tvåor som också visar upp sina danser för oss. Vi har bestämt att vi alla ska ha mörka kläder när vi uppträder. Det kommer säkert vara pirrigt, men även väldigt roligt. Önska oss lycka till!

Jag önskar er en fin helg!

Vänliga hälsningar

Linda

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *